Monday, December 22, 2008

PUSAT-PUSAT PENGAJIAN DI YAMAN

1) UNIVERSITI:

i) Universiti Al-Iman

ii) Universiti Sains & Teknologi

iii) Universiti Yamaniah

iv) Universiti Andalus

v) Universiti Sana’a
vi) Universiti Wataniah
vii) Universiti Ibb
viii) Universiti Al-Ahqaf
ix) Universiti Darul Mustafa
x) Universiti Yaman

2) MA’AHAD TAHFIZ:

i) Darul Qur’an Hantus

ii) Markaz Muaz bin Jabbal

iii) Ma’ahad Tahfiz Dar Qur’an Zamar

3) TALAQQI:

i) Kitab Sunan Sittah

ii) Fiqh Syafie

iii) Usul Fiqh

iv) Akidah

v) Nahu & Sorof


4) KURSUS BAHASA ARAB:



Pejabat Ma'had Bahasa Arab

Antara peserta suami-isteri yang menyertai kursus Bahasa Arab

Minat untuk mempelajari dan mendalami bahasa Arab telah menjadi budaya sebahagian besar masyarakat dunia pada masa kini. Ini adalah disebabkan oleh beberapa faktor. Antaranya ialah:

1) Faktor-faktor semasa yang berlaku di negara-negara Arab

2) Untuk menjadi penterjemah bahasa Arab di negara masing-masing.

3) Memahami intipati Al-Quran.

4) Faktor-faktor ekonomi


5) Banyak peninggalan sejarah silam Islam di negara-negara Arab


Selepas peristiwa 11 September, kebanyakan Universiti-universiti di negara-negara barat seperti Amerika Syarikat, Perancis, United Kingdom, Sepanyol, Itali dan lain-lainnya telah mengembangkan fakulti pengajian tentang Timur Tengah. Malah mereka mula menawarkan kursus-kursus bahasa Arab kepada pelajar-pelajar mereka. Selain dari itu mereka telah menghantar pelajar-pelajar mereka ke negara-negara Arab untuk mendalami bahasa tersebut sama ada untuk pengajian jangka pendek atau jangka panjang. Untuk jangka pendek ianya mengambil masa kurang dari 1 tahun dan untuk jangka panjang mengambil masa 1-3 tahun.

Di antara destinasi yang popular untuk mempelajari bahasa Arab adalah Yaman, Mesir, Maghribi, Jordan, Syiria dan Sudan. Bagaimanapun Yaman menjadi pilihan utama pelajar-pelajar luar negara yang ingin mendalami bahasa Arab. Ini adalah kerana bahasa yang ditutur seharian di Yaman adalah paling hampir dengan bahasa Al-Quran atau bahasa Baku (Fushah). Lagipun kos untuk belajar bahasa Arab di Yaman adalah paling murah berbanding dengan negara-negara yang tersebut di atas. Masyarakatnya mesra pelancong dan lemah-lembut seperti yang tersebut dalam sebuah hadis Nabi SAW yang bermaksud iman orang Yaman dan hikmah di Yaman. Selain daripada itu terdapat banyak kisah-kisah yang tercatat dalam Al-Quran mengenai Yaman. Contohnya, Puteri Balqis, Kaum Thamud, Kebun terbakar dan lain-lain. Yaman juga menjadi tempat kelahiran para sahabat Nabi SAW seperti Abu Hurairah, Abu Musa Al-Asyaari dan lain-lain. Negara ini juga pernah melahirkan ramai cendiakawan Islam seperti Al-Imam As-Syaukani, Ameer As-Sana'ani dan lain-lain.


Pembelajaran Bahasa Arab di Yaman bermula dari peringkat asas sehingga kepada peringkat tinggi. Pelajar-pelajar boleh memilih sama ada untuk belajar Bahasa Arab moden standard, Bahasa Arab klasik, Bahasa Arab loghat Yaman dan kaligrafi. Ko-Kurikulum disusun dengan begitu rupa sesuai dengan keperluan pelajar. Penekanan pembelajaran Bahasa Arab bergantung kepada keperluan dan kemampuan pelajar.

Restoran Pelancongan Berawai Malaysia telah menandatangani perjanjian kerjasama dengan beberapa buah Institut atau Mahad Bahasa Arab yang terkemuka di Yaman. Di antaranya ialah Mahad Bahasa Arab Utama Yaman dan Pusat Latihan Intensif Bahasa Arab Yaman. Di kedua-dua Mahad ini, kelas Bahasa Arab diadakan dalam jumlah yang kecil iaitu diantara 5 ke 6 orang dalam satu kelas. Ini adalah untuk memberikan interaksi yang terbaik dan berkesan di antara tenaga pengajar dan pelajar. Untuk mengukur prestasi pelajar-pelajar, ujian secara lisan dan bertulis sering diadakan.

Di antara kitab-kitab yang diguna-pakai ialah:

1) Siri-siri Al-Kitab Al-Asasi

2) Siri-siri Al-Kitab Fi Talum Al-Arabia

3) Siri-siri Al-Kitab Ahlan Wa Sahlan

4) Siri-siri Al-Kitab Arabic Lessons

Di sesetengah tempat, pelajar-pelajar yang berjaya akan dianugerahkan sijl yang disahkan oleh Kementerian Pendidikan Yaman setelah tamat kursus. Sijil ini mempamerkan prestasi pelajar bermula dari awal kursus. Sijil ini juga diiktiraf oleh kebanyakan Universiti-Universiti tempatan. Bagaimanapun sesetengah Universiti tempatan menghendaki pelajar untuk mengambil peperiksaan kefasihan Bahasa Arab. Kebiasaanya pelajar-pelajar yang telah dianugerahkan sijil ini berjaya dengan cemerlang.

Selain dari pelajar-pelajar dari negara-negara barat, terdapat juga pelajar-pelajar dari benua Afrika, China, Kemboja, India, Tajikistan, Malaysia, Indonesia, Singapura dan sebagainya.

Pengurusan VISA (IQOMAH)

Kami juga menyediakan perkhidmatan pengurusan Visa untuk rakyat Malaysia yang ingin mengikuti Kursus Bahasa Arab melebihi tempoh 3 bulan atau bagi pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran di universiti-universiti yang tidak mengeluarkan visa kepada pelajar-pelajar luar atau bagi pelajar-pelajar yang ingin mengikuti pelajaran secara talaqqi. Bagi rakyat Malaysia, visa pelancong mereka terhad kepada 3 bulan sahaja.

Selain daripada wang, dokumen-dokumen yang diperlukan bagi urusan pemohonan visa ialah:

i) Foto berukuran paspot berlatar-belakang putih sebanyak 6 keping.

ii) Foto berukuran 2 cm x 3cm berlatar-belakang putih sebanyak 3 keping.

iii) Pasport asal.

iv) Sijil keputusan ujian darah di Yaman.

v) Surat pengesahan pembukaan akaun bank di Yaman.

vi) Maklumat peribadi pemohon

UNTUK MAKLUMAT LANJUT SILA HUBUNGI :

MOHAMAD ZAMHARI BIN BERAWI

General Manager,

Malaysian Berawai Tourism Restaurant,

Sana'a, Republic of Yemen.

Handphone no : +967-712168079

Fax no: +967-01467986

e-mail address : ziarahyaman@gmail.com

ziarahyaman@yahoo.com